Wait marketing, wat doen patiënten in de wachtkamer?

29 mei 2018 door Lisa de Cler

Een onderzoek van Opinion Way uit januari 2017 onthult het nieuwe gedrag van patiënten in de wachtkamer van hun arts.

De smartphone om te wachten …

De eerste les, de smartphone vervangt de traditionele tijdschriften.  Volgens het onderzoek gebruikt 72% van de respondenten hun smartphone om te communiceren (sms, e-mails en sociale netwerken) en gebruikt 36% de smartphone om naar gezondheidsinformatie te zoeken. Deze patiënten geven aan 2 wensen te hebben: de wachttijd kennen (93%) en een gratis wifi-verbinding hebben (83%).

… maar posters en brochures om te bekijken en mee te nemen

Als het gaat om het leren over gezondheid doen posters en brochures het erg goed. Deze kanalen worden als meest geloofwaardig ervaren. 97% van de respondenten waardeert de beschikbaarheid van brochures in de wachtkamer en 65% beschouwt het display als de beste manier om informatie van hun arts te krijgen. Dat is de reden waarom veel adverteerders zich richten op dit impactrijke medium.

Zelflerend en zelftestend

In de toekomst zou 84% van de ondervraagde patiënten hun gezondheid willen testen door middel van zelftests in de wachtkamer, hun consult willen voorbereiden of hun gezondheidskennis testen.