Gezondheidscommunicatie: Senioren bereiken?

29 mei 2018 door Irene Zonneveld

Nederland ziet het aantal senioren toenemen. In 2050 zal de bevolking voor 33% bestaan uit mensen ouder dan 60 jaar tegenover 20% in 2005. Deze ouderen vormen een markt die alle sectoren van de economie beïnvloedt, vooral de gezondheids- en welzijnsmarkt.
Deze zilveren economie is interessant omdat haar consumenten, gepensioneerden een koopkracht hebben die hoger is dan die van het nationale gemiddelde en omdat zij specifieke behoeften hebben.

Senioren: de opkomst van nieuwe behoeften

Het pensioen markeert het begin van een nieuwe  periode in het leven, te wijden aan vrije tijd, familie en vrienden. Het is ook een tijd waarin de kans op leeftijd gerelateerde gezondheidsproblemen toeneemt: zicht- en gehoorproblemen en arteriële, reumatische en/of urologische aandoeningen.
Tegelijkertijd zijn er opkomende behoeften om het dagelijks leven te vergemakkelijken en thuiszorg te bevorderen. Dit zijn ontzettend veel onderwerpen om over te communiceren.

Informatie: een terugkerende vraag van senioren

Senioren hebben een sterke verwachting van informatie met eisen als duidelijkheid, kwaliteit en betrouwbaarheid, vooral als het gaat om zaken die betrekking hebben op hun gezondheid. Volgens een studie van Opinion Way naar informatieverwachtingen in wachtkamers in medische praktijken, wil 90% van de patiënten tussen de 50 en 59 jaar, en 95% van de 60-plussers informatie over artrose en reuma.

Opvallend is dat senioren erg gehecht zijn aan gedrukt materiaal zoals brochures en posters en dat een combinatie van deze kanalen elkaar versterkt. Een poster draagt een eenvoudige en directe boodschap over en de brochure kan mee naar huis worden genomen.