Gezondheidscommunicatie, Waarom je moet inzetten op Digital Out of Home

2 oktober 2018 door Daniel van de Meulenhof

Een universeel probleem, gezondheid heeft betrekking op iedereen. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om strategieën en mediaplannen te creëren met specifieke kenmerken voor in campagnes van gezondheidscommunicatie waarbij ook iedereen bereikt wordt.

Terwijl gedrukte en traditionele media het grote publiek kunnen bereiken, biedt een meer effectieve media, zoals DOOH op het zorgpunt zeer essentiële mogelijkheden voor communicatie met betrekking tot gezondheid.

De DOOH in een zorginstelling: een premium medium.

Naast de perfecte match tussen de schermen en de medische omgeving, communiceert het scherm op het moment wanneer de patiënt het meest bezorgd is over zijn gezondheid: voor een medisch consult.

Het dynamische scherm is een innovatieve en aantrekkelijke ondersteuning voor patiënten, en is onvermijdelijk in de wachtkamer: 100% van de geïnterviewde patiënten bekijkt het scherm nog vlak voordat ze het spreekuur in gaan, waar de dialoog begint met de arts.

84% van de patiënten beoordeelt het beeldscherm in de medische wachtkamer als een betrouwbare bron om meer te weten te komen over hun gezondheid.

Berichten over preventie, screening of bewustzijn die in deze omgeving naar voren komen, profiteren dus van een sterke overdracht van waarde. Bovendien is het scherm ook het communicatiemedium van de Healthcare professionals voor hun patiënten.

DOOH vs. Andere media: verhoogde aandacht.

Het scherm in de wachtruimte van de medische omgeving trekt de aandacht van patiënten significant hoog aan, dit blijkt uit een Opinion Way-studie. Op de vraag: Zou u de tijd besteed met aandacht op het scherm kunnen inschatten in vergelijking met andere communicatiemiddelen? Kwamen de volgende gegevens:

  • 80% vindt dat ze meer aandacht hebben besteed aan een bericht op het scherm van de dokter in vergelijking met een tv-advertentie
  • 61% meer aandacht dan een poster op straat
  • 59% meer aandacht dan een apotheekfolder
  • 65% meer aandacht dan een ‘papieren’ poster in een wachtkamer

24 minuten. Dit is de gemiddelde wachttijd in de wachtkamer. 24 minuten waarin de patiënt probeert om zichzelf indien mogelijk te informeren. De media in de wachtkamer en vooral de digitale content kunnen een vast publiek bereiken, diegene die zoeken naar informatie en ook tijd hebben om hun onderzoek op zijn/haar telefoon uit te breiden. 72% van de patiënten gebruikt zijn tijd op deze manier in de wachtkamer.

De schermen, waarvan de inhoud is ontworpen om de aandacht van patiënten te trekken, registreren hogere geheugenpercentages. In tegenstelling tot de standaard displays die gewoonlijk tussen 4% en 10% kan de aandacht trekken, kan aandacht voor het beeldscherm in de wachtruimte oplopen van 75% tot 85%.

Flexibiliteit en reactievermogen

Van alle Out Of Home-media is digitale media zeker de meest flexibele. Dankzij de digitale dimensie krijgt de digitale content een bijna oneindig aanpassingsvermogen aan de specifieke wensen van een campagne. Live delen, piektijden, tijdsloten of bijvoorbeeld het programmeren van de uitzending kan aangepast worden om de affiniteit van de campagnes te versterken en te optimaliseren. Op deze manier zijn ze het meest effectief. Met deze flexibiliteit kunt u ook genieten van een grote vrijheid, vooral bij het ontwerpen en maken van campagnes en het tonen van media en berichten. De aantrekkelijkheid van deze digitale media in combinatie met een zeer kwalitatieve omroepomgeving en een beschikbaar publiek geeft de DOOH in zorginstellingen zeer aantrekkelijke voordelen in termen van ROI (Return on Investment) en ROO (Return on Objective).

Het digitale netwerk dat door IDS wordt ingezet is een uitstekende vervanger voor massamarktcampagnes die nu nog worden uitgezonden traditionele media. Daarbij biedt IDS toegang tot een bevoorrechte omgeving: de plek van de medische zorg. Daarbij kan er nauwer gecommuniceerd worden met Healthcare professionals. Het is van het allergrootste belang voor veel campagnes dat patiënten de thema’s/ problemen kunnen bespreken met Healthcare professionals.

*étude Opinion Way – 2017