Gezondheidscommunicatie: hoe vrouwen bereiken?

29 mei 2018 door Daniel van de Meulenhof

In de overgrote meerderheid van de huishoudens wordt de gezondheid van het gezin verzorgd door vrouwen. Een doelgroep die essentieel is om te informeren aangezien zij voor 85% verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van de kinderen, 53% voor de ouders, 27% voor de schoonouders en 19% voor de grootouders.

De vrouw, een geweldige voorschrijver op het gebied van gezondheid

Anticonceptie, zwangerschap, bevalling, kinderopvang, vaccinatie van kinderen, vrouwen zijn vanaf jonge leeftijd gewend om de arts te raadplegen voor preventie en monitoring. Dit in tegenstelling tot mannen die artsen bijna uitsluitend raadplegen bij ziekte of wanneer ze ouder worden.

Vrouwen nemen ook meer de kans om verlof te nemen om voor jonge kinderen te zorgen en zij nemen de peuters mee naar de kinderarts voor hun eerste vaccinatie. Deze gewoonten geven moeders veel inzicht in de gezondheid van het gezin en geven informatie van de huisarts thuis door.

De wachtkamer, een strategische plek voor communicatie met vrouwen

Wachtkamers in medische praktijken die worden bezocht door vrouwen zijn daarom bij uitstek geschikt om vrouwen bewust te maken en te informeren over gezondheid van hunzelf, kinderen en ouders.

Recente gerichte communicatiecampagnes voor moeders en kinderen bij huisartsen, waarvan vele gericht op pasgeboren en jonge kinderen, hebben ook hun effectiviteit aangetoond.