Gezondheidscommunicatie: Hoe bereikt u senioren?

12 december 2018 door Daniel van de Meulenhof

Nederland ziet het aantal senioren sterk groeien. Volgens de CBS Bevolkingsprognose zal het aantal van 2,7 miljoen 65-plussers in 2012 groeien naar 4,7 miljoen in 2041. In hetzelfde jaar zal naar schatting 26% van de bevolking 65-plusser zijn, waarvan een derde 80 jaar of ouder is. Het beïnvloedt vandaag de dag al alle sectoren van de economie, vooral de gezondheid en welzijn. Deze groep heeft daarnaast ook een hogere koopkracht dan het nationale gemiddelde met specifieke behoeften.

Senioren: de opkomst van nieuwe behoeften

Het pensioen markeert het begin van een nieuw deel van het leven gewijd aan vrije tijd, familie en vrienden. Het is ook een tijd waarin bepaalde gezondheidsproblemen steeds meer naar voren komen; denk aan zicht- en gehoorproblemen, mondziekten, reumatische- en urologische aandoeningen.

Tegelijkertijd zijn er opkomende behoeften naarmate er meer beroepen worden ontwikkeld om het dagelijks leven te vergemakkelijken, zoals de bevordering van thuiszorg en het omgaan met afhankelijkheid. Veel onderwerpen dus om over te communiceren.

Informatie: een terugkerende vraag van senioren

Senioren hebben een sterke verwachting van informatie met eisen voor duidelijkheid, kwaliteit en betrouwbaarheid, over alle zaken die hun gezondheid betreffen. Volgens een onderzoek van Opinion Way* over informatieverwachtingen in de wachtkamers van medische praktijken, wil 90% van de patiënten tussen de 50 en 59 jaar en 95% van de 60-plussers informatie over artrose en reuma; 55% van de 60 jaar of ouder wil beter geïnformeerd zijn over spabehandelingen. De wachtkamers van huisartsen zijn de plaatsen die worden geprezen om te leren over preventie, vaccinatie en chronische ziekten, maar ook over de diensten en thuishulp.

In 2018 is het uiteraard van essentieel belang dat er gebruik wordt gemaakt van een beeldscherm, maar onthoud dat senioren zeer gehecht zijn aan gedrukt materiaal, posters en brochures. Deze twee versterken elkaar: de poster hangt met een eenvoudige en directe boodschap en de folder kan mee naar huis worden genomen voor details.

* Opinion Way-studie, 2017, gedrag in de wachtkamer, uitgevoerd met 1139 respondenten, patiënten in de wachtkamer.