DOOH: 5 fouten om te vermijden

29 mei 2018 door Stefan Samba

DOOH (digital out of home) spreekt veel adverteerders aan. De vraag groeit en displays bevinden zich overal: op straat, in winkels, op doorgangsplaatsen en in medische praktijken… Deze toename kan verklaard worden door de vier belangrijkste voordelen van dynamische posters: de aantrekkelijkheid van beweging, de positieve perceptie van consumenten, grote potentie voor de consumentenbetrokkenheid en flexibiliteit van ondersteuning. Om gebruik te maken van deze potentie en om aantrekkelijkheid te optimaliseren is het noodzakelijk om bepaalde regels, die specifiek gelden voor DOOH te beheersen en om bepaalde valkuilen te vermijden. Bekijk hieronder 5 fouten die je moet vermijden.

Fout 1: Geen rekening houden met omgeving

De DOOH boodschap moet contact maken met diegene die eraan blootgesteld wordt. Het is daarom essentieel om de boodschap aan te passen aan de plaats van verspreiding. Dit kan door het product aan te passen of door de boodschap aan te passen. DOOH bepaalt de plaats, de mate van ontvankelijkheid en het “moment” (met name tijd en beschikbaarheid). Iemand die wacht op zijn vlucht, op het vliegveld, in de comfortabele lounge van een luchtvaartmaatschappij, heeft niet hetzelfde “moment” als iemand die met zijn koffer Amsterdam Centraal Station passeert.

Fout 2: Het bericht niet aanpassen aan het type ondersteuning

De digitale schermen hebben veel overeenkomsten met andere kanalen maar zeker ook verschillen.  Ze zien eruit als een poster maar het is dynamisch. Het is geanimeerd zoals op TV of in de bioscoop maar vereist een andere manier van vertellen want de schermen zijn geluidloos. Het kan digitaal zijn maar het werkt niet zoals op het internet. Deze verschillen maken dit innovatieve medium complex om te begrijpen. Maak gebruik de kracht van het medium door te richten op creativiteit en de ondersteuning/context van het publiek.

Fout 3: Denk vanuit één kanaal

Wie denkt dat DOOH enkel buitenshuis impact heeft, heeft het mis. Een fout die veel voorkomt is om consumenten na het blootstellen aan jouw boodschap niet de mogelijkheid te bieden om over te schakelen naar andere kanalen. Denk eens aan het invullen van informatie via de mobiel. Grote kans dat hij/zij deze de hele dag bij zich heeft. Wil je de consument mobiel betrekken zorg er dan voor dat de ervaring makkelijk uitgebreid kan worden naar deze mobiel. Veel voorkomende fouten hierbij zijn:

  • Een gecompliceerde call-to-action zoals een lange URL
  • Een link die verwijst naar een webpagina die niet reageert of niet mobiel compatible is.

 

Fout 4: Digitaal is te vergelijken met het web

Op een digitaal scherm, dat absoluut niet te vergelijken is met internet, moeten campagnes worden aangepast aan de kenmerken die door het scherm vertegenwoordigd worden.

  • Geen enkele ad-blocker kan voorkomen dat consumenten worden blootgesteld aan het bericht.
  • Een dynamische boodschap op een digitaal scherm garandeert een gecontroleerde en hoogwaardige omgeving.
  • Herhaling van berichten vergroot de kansen om gezien te worden, vooral op plaatsen waar consumenten niet mobiel zijn, zoals wachtkamers.

 

Fout 5: Te veel willen

Less is more. Een regel die vooral geldt in de Digital Out Of Home omdat de conversie naar digitale schermen bijna oneindige creatieve mogelijkheden biedt. De verleiding is daarom groot om te veel, te lang, te geanimeerd of te complex te willen. De berichten op digitale schermen moeten een subtiele balans bieden tussen tekst, afbeelding, video en animatie.

De dynamische posters worden ingezet als medium met een hoge ROI op voorwaarde dat de regels worden nageleefd en valkuilen worden vermeden. IDS, expert in dynamische posters in de wachtkamer, begeleidt haar klanten om hen effectief berichten te laten bezorgen.