Brochures en folders: de essentie van multi-channel communicatie in de medische wachtruimte

23 augustus 2018 door Lisa de Cler

Door de confrontatie van digitale media is de papieren communicatie soms naar de tweede plaats gedaald in mediaplannen. Toch blijven brochures en folders, historische informatiemedia in wachtkamers, essentieel in patiëntinformatie, multi-kanalen en cross-kanalenstrategieën.

Waarde creërend papier

De aura van papier wordt versterkt wanneer de afdruk in een omgeving wordt geplaatst waarin de boodschap op prijs wordt gesteld en de lezer hierbij in staat stelt om volledig de kennis in zich op te nemen. In de wachtkamers van medische praktijken profiteert informatiemateriaal van een ideale context van diffusie tussen de wachttijd en de nabijheid van het overleg met de healthcare professional.

Folders en flyers die in de medische wachtkamer worden gelezen, registreren dus aanzienlijke ROI-percentages (return on investment) omdat het, afgezien van het feit dat het de patiënten aanspreekt over onderwerpen die hen aangaan, de patiënt zal moeten opstaan ​​om de brochure te selecteren die hem interesseert – daarnaast helpen ze ook het advies van artsen te versterken en het openen van de dialoog over een aantal gezondheidspreventieproblemen, vooral over bepaalde taboe-onderwerpen .

Bovendien stelt 97% van de patiënten, die de wachttijd wil gebruiken om informatie te krijgen, de beschikbaarheid van informatiebrochures in de wachtruimte van gezondheidscentra op prijs.

De “afdruk” confrontatie

Een recente studie van neurowetenschappers aan de Temple University (Philadelphia) heeft de superioriteit in termen van de betrokkenheid van de lezer over berichten die hij op papier heeft gelezen vergeleken met berichten die op digitale media worden uitgezonden.

Alle respondenten in dit onderzoek gaven geen significante voorkeur aan voor digitale communicatie of printcommunicatie; Het is echter belangrijk om drie voordelen van het papiermedium op te merken, die de betrokkenheid en de overgang naar de actie van de consument aanmoedigen:

  1. De duur van de inschakeling van een hardcopy lezer is groter dan die van de digitale lezer;
  2. Op lange termijn onthouden we papier gelezen berichten beter dan digitale berichten;
  3. De gebieden van de hersenen gerelateerd aan waarde en verlangen worden verder gestimuleerd door op papier te lezen, in vergelijking met digitaal lezen.

Papier en digitaal: de winnende samenwerking

Het gaat er niet om de papieren tegenover het digitale te plaatsen, maar juist om ze te associëren om de krachten te versterken. We kunnen niet ontkennen dat het gebruik van het digitale elke dag belangrijker is, vooral in mobiliteitssituaties.

Bovendien is de informatie in de wachtkamer van een gezondheidscentrum des te meer geschikt, dit omdat de consument gemiddeld 25 minuten in de wachtkamer doorbrengt. Door het wachten heeft hij voldoende tijd voor een leesafdruk, waardoor een sterkere boodschap ontstaat, dus ook educatiever en uiteindelijk overtuigender.

Tenslotte mogen we niet uit het oog verliezen dat wachtkamers tientallen patiënten zien met zeer verschillende profielen. Sommige zullen gevoeliger zijn voor een dynamische weergave, terwijl anderen de voorkeur geven aan een papieren document. Een gevoeligheid die ook voor dezelfde persoon kan variëren, afhankelijk van de besproken onderwerpen en pleit voor een intelligente cross-media die de berichten niet dupliceert, maar bruggen maakt tussen verschillende media om de boodschap te versterken door te exploiteren de complementariteit te steunen.

 

 

(1) bron: Adrexo-Ipsos-studie – 2016
(2) bron: Opinionway-studie voor IDS – januari 2017
(3) bron: Odoxa-onderzoek voor de Ramsay General Health Foundation – maart 2018